O carte fără distribuție este o carte fără cititori

Nu-ți poți face planuri de vânzări sau estimări de vânzări dacă nu îți este clar de la început și unde va fi distribuită cartea ta.

Desigur, când îți publici cartea, dacă ai ales să scoți câteva exemplare, 50 sau 100, să nu te aștepți ca ea să se găsească în mai mult de câteva librării. Da, și nu îți imagina că ea va fi expusă în vitrinele librăriilor.

Când publici un tiraj mic, să te bucuri dacă o vei vedea pe rafturile librăriilor virtuale.

Dacă te gândești la un tiraj național, de test, ai nevoie de cel puțin 500 -1.000 de exemplare tipărite. Dar înainte de a tipări acest tiraj, este bine să ai o carte bine pusă la punct (redactată și corectată, paginată corespunzător, cu o copertă care să atragă atenția).

Există multe cărți care nu se mișcă din rafturile librăriilor și pe care autorii lor au crezut că le vor vinde nu în 500 de exemplare, ci în 3.000 sau 5.000 de exemplare.

La fel, trebuie să te asiguri că această carte va fi acceptată de librării și de rețelele de distribuție.

Oferta de carte este una vastă, librăriile mari au devenit supraaglomerate, iar înainte de a face achiziții noi, acestea sunt foarte atente la titlurile pe care le achiziționează, la potențialul lor de vânzare, la preț, la cum arată cartea și la spațiul de raft disponibil (în cazul librăriilor fizice).

Dacă un editor îți publică volumul pe cheltuiala lui, acesta va fi foarte tranșant și va ști foarte repede câte exemplare poate să vândă, prin urmare nu va tipări niciodată mai mult.

Dar dacă tu devii editorul propriei cărți, va trebui să fii atent cu deciziile referitoare la tiraj.

Unde îți vei vinde cartea?

Librării virtuale? Da. Librării fizice? Da. Distribuitori de carte? Da. Alte locații care ar putea să-ți vândă cartea? Da, în măsura în care se pretează respectivei distribuții sau respectivului magazin. Național? Da. Internațional? Desigur. Ediție eBook? Desigur.

Este bine să iei în calcul cât mai multe canale de vânzare sau cel mai bine este să apelezi la un serviciu/ firmă care să se ocupe de distribuția cărții tale. E clar că nu vei putea face totul singur, dar ai atâtea lucruri de pus la punct, încât oricum îți recomandăm să externalizezi cât mai mult din ceea ce ai de făcut.

Ca autor independent este aproape imposibil să intri cu o carte în librării fără a emite avize de expediție, facturi etc. Cum pentru o singur titlu nu îți vei înființa o companie, atunci cea mai bună variantă este să ai un contract cu o firmă care să-ți faciliteze distribuția de carte.

(imagine Pixabay)

Librăriile fizice

Librăriile fizice constituie canalul clasic de vânzare de carte.

În funcție de mărimea librăriei și de profilul acesteia, titlul tău se potrivește sau nu respectivei librării.

Dacă vei intra în librăriile de cartier sau în librăriile mici vei vedea că și oferta lor de carte este restrînsă. Ți-e greu să le numești librării, căci mai mult de jumătate din rafturi sunt pline cu articole de papetărie.

Numărul librăriilor fizice a scăzut de la an la an și probabil că va mai scădea și în următorii ani. Există mii de localități care nu au avut vreodată o librarie. Dacă în acele localități se mai citește, la acei cititori nu poți ajunge decât prin intermediul librăriilor virtuale care au o ofertă bogată de carte și care fac expedițiile prin poștă sau curier.

În marile orașe vei întâlni mai multe librării, dar, cel mai probabil, doar una sau două au o ofertă de carte mai mare.

Distribuitorii de carte ofertează cu titlul tău doar librăriile mai mari care fac vânzări sau librăriile specializate. De obicei cărțile sunt trimise din depozite spre librării după ce librarul a cerut respectivul titlu. Și niciodată un librar nu cere multe exemplare pentru că vrea să vadă că respectiva carte are cerere și este cumpărată.

În plus, spațiul de depozitare este valoros. Prin urmare, atât în librării cât și în depozite el este ocupat cu cărțile care se vând.

Un titlu care nu se vinde în decurs de câteva luni se va întoarce mai devreme sau mai târziu în depozitul editurii ca retur. Nu va mai arăta la fel ca atunci când a fost expediat librăriei.

Poate fi un exemplar răsfoit, prăfuit, cu etichete de preț pe el, poate fi chiar decolorat, dacă a ajuns în vitrina librăriei sau a fost păstrat în condiții improprii. Unele exemplare se deteriorează inclusiv la transport.

Reține acest aspect pentru că, dacă nu te vei ocupa de promovare, cartea ta va vedea raftul librăriei, iar apoi se va întoarce în depozitul din care a plecat.

Rețelele de librării sunt și ele foarte selective, atât în alegerea titlurilor pe care le pun pe raft, cât și asupra comenzilor pe care le repetă.

Titlurile pe care le acceptă și care stau mult la raft au câteva calități esențiale: sunt cărți bune, arată bine, sunt promovate și sunt cerute de public.

Chiar și aceste rețele au librării mai mari și librării mai mici, cu spații de expunere în consecință și care fac volume de vânzări diferite.

(imagine Pixabay)

Împrieteneşte-te cu librarul tău

Librarul ar trebui să fie prietenul tău. El stă toată ziua printre cărţi, le aranjează, le numără, le şterge de praf, le răsfoieşte, le citeşte, le recomandă şi le vinde.

El are prieteni şi cititori prieteni care vin şi întreabă de noutăţi, îşi cunoaşte bine clienţii, ştie ce gen de literatură cumpără aceştia, ce fel de cărți caută, astfel încât poate să le prezinte noutăţile.

Dacă un cititor vine şi întreabă de o carte, librarul poate cunoaşte cartea, autorul sau editura, o poate aduce de la raft clientului sau poate suna la editură pentru a completa stocul deja epuizat.

A doua zi sau în câteva zile, acel cititor poate să-şi ridice cartea din librărie.

Un librar are nevoie de o bună memorie pentru a reţine numele a sute de edituri, numele miilor de titluri aflate la raft şi numele autorilor.

Autorii trec prin librărie, îşi caută titlurile, dar rareori stau de vorbă cu librarii.

Ar trebui să va faceţi timp să vorbiţi cu ei, să vă împrieteniţi, să le prezentaţi titlul dvs. Puteţi obţine să vi se asigure o vizibilitate mai bună la raft și poate să vi se expună cartea în vitrină. Le puteţi oferi un exemplar cadou, o reducere de preț mai mare pentru perioada expunerii, dacă ceea ce scrieţi credeţi că poate reprezenta pentru ei o lectură potrivită.

Luaţi permanent pulsul pieţei. Negociaţi, dacă se poate, un spaţiu în care să puneţi un poster cu cartea dvs. Puteţi duce o mână de pliante care să fie oferite cititorilor care cumpără tipul de carte pe care îl aveţi şi dumneavoastră.

Dacă este vorba de proză, pliantul dvs. ar trebui să ajungă la cei care sunt cititori de proză şi care cumpără, prin urmare, proză.

Dacă este vorba de o carte care se adresează copiilor, atunci acel pliant ar trebui să fie înmânat mamelor care vin la casa de marcat cu cărţi pentru copii.

Dacă nu este prea mult pentru dumneavoastră, cereţi să fiţi prezent câteva ore pe zi în librărie şi să prezentaţi cartea celor care cumpără astfel de cărţi. Nu trebuie să fiţi insistent, poate că unii cititori nu au chef de discuţii sau de prezentări, şi atunci lor le puteţi da un pliant, un semn de carte sau un calendar cu cartea dvs.

O relaţie bună pe care o construiţi cu un librar sau cu o librărie va avea impact cuantificabil în vânzări. O carte mai bine expusă, prezentată, recomandată chiar la locul de vânzare care este librăria, va avea vânzări mai mari decât una din cărţile care nu beneficiază de astfel de acţiuni.

Ar fi bine să aflaţi de ce se vând cărţile din categoria celor pe care le scrieţi dvs. Orice informaţie pe care o primiţi vă va ajuta, dacă nu cu acest titlu, cu următorul.

Exersaţi-vă talentul social şi pe cel de socializare. Încet, încet, eforturile dumneavoastră vor da roade.

Merchandisingul de carte sau aşezarea cărţii la raft în librăriile fizice

Marchandiserul de carte face parte de obicei din personalul unei edituri. Rolul lui este de a asigura în permanenţă existenţa unui stoc de carte la raft. Puţine sunt editurile care au merchandiseri. Rolul acetora este îndeplinit mai degrabă de omul sau de oamenii care se ocupă de aprovizionare.

Ce face merchandiserul? Ajunge în librărie, spune de la ce editurtă este şi apoi începe să identifice titlurile editurii la raft. Dacă editura are un raft sau mai multe rafturi negociate cu librăria, merchandiserul se asigură că în acele rafturi nu există şi cărţile unei alte edituri concurente. Dragostea de carte se limitează la cărţile editurii pe care merchandiserul o reprezintă. Dar titlurile nu sunt aranjate numai pe edituri. De cele mai multe ori ele sunt distribuite pe categoriile de cărți existente în librarie. Poezia la poezie, romanele românești în secțiunea de literature română, cărțile de copii la secțiunea de carte de copii etc.

Apoi, acesta aranjează titlurile, le numără, îşi notează dacă lipsesc titluri, dacă trebuie să completeze stocul de carte etc.

În lipsa unui merchandiser, titlurile unei edituri se pot afla în librărie, dar în locuri în care nici editorul nu le găseşte, şi acest lucru se întâmplă ca urmare a volumului mare de carte din librării.

Obişnuieşte-te să fii merchandiserul propriei tale cărţi. Să o regăseşti la raft, să o expui cu coperta 1 spre client sau să-ți scoţi cărțile de sub teancurile de cărţi (situație cu care te vei confrunta cel mai des).

Dacă locuieşti într-un oraş mare, cu multe librării, este de ajuns să treci o dată pe săptămână prin librării pentru a-ţi aranja cartea la raft.

Crede-mă, dă rezultate.  Iar dacă faci asta împreună cu un prieten, nu va trece mult şi acesta îţi va spune că ţi-a aranjat cartea la raft în nu ştiu ce librărie.

O carte cu un cotor subţire şi care nu este aşezată cu faţa spre client este greu să fie descoperită în raft. Cantitatea de informaţie cu care este asaltat clientul unei librării este copleșitoare.

Vei observa în timp că sunt librării care nu îţi vând un singur exemplar şi altele care îţi vând mult şi constant.

Cu acestea din urmă trebuie să construieşti relaţii solide pentru noile tale cărţi. În fond, ele te ajută să îţi faci cărţile cunoscute şi să îţi suplimentezi veniturile din scris.

Ştiu, ideal este să scrii. Doar să scrii. Iar librarii să vândă. Se va întâmpla şi asta, poate, peste mai mulţi ani, atunci când toată lumea va întreba de cărţile tale.

Librăriile virtuale

Librăriile virtuale au marele avantaj că pot să-și încarce rafturile de carte cu zeci de mii de titluri. Să nu mă înțelegi greșit, mă refer la rafturile virtuale. Cu rafturile fizice, cele din depozitul din care fac livrările sunt foarte atente.

Principiul după care fac aprovizionările ți l-am descris anterior, când ți-am vorbit de librăriile fizice. Vei descoperi atât librării care au o ofertă largă de carte, dar și librării care s-au specializat într-un anumit tip de carte: juridică, de business, de copii sau de sănătate, de spiritualitate sau de carte practică.

Cu timpul le vei descoperi. Marele avantaj al librăriilor virtuale e că pot fi vizitate de cititori din orice cătun uitat de lume sau din orice țară. Comenzile sunt expediate prin poștă sau curier rapid și pot ajunge în 24 de ore la comanditar.

Rafturile librăriilor virtuale sunt fantastice. Cărțile nu sunt expuse cu cotorul spre cititor, din lipsă de spațiu, ca în librăriile fizile. Acesta poate vedea coperta cărții, titlul, subtitlul, numele autorului, editura, prețul întreg, reducerea de care beneficiază, își poate alege tipul de transport sau modalitatea de plată. Poate chiar să comande un titlu care nu se află momentan pe stoc.

Ceea ce apreciază un cititor în mod deosebit e că într-o librarie virtuală poate găsi informații despre carte, despre autor sau despre următoarea ta apariție editorială. Deci, ține minte, să oferi toate aceste informații cititorilor, atunci când cartea ta va pleca în distribuție.

Librăriile virtuale reacționează mult mai rapid la apariția unui nou titlu decât librăriile fizice. Dacă primesc informarea de la distribuitorul lor, o plasează în cel mai scurt timp pe site, chiar dacă titlul nu se regăsește încă în depozitul lor. Uneori, până cartea respectivă ajunge în depozit, librăria are deja precomenzi de la cititori.

Piatadecarte.net – librarie online

Public o carte, dar unde va fi distribuită?

La tirajul minim de 50 de exemplare, cartea ta va rămâne în vânzare doar pe site-ul Letras. La 100 de exemplare tipărite, cartea ta poate fi distribuită suplimentar în 4 librării online. La 150 de exemplare tipărite, în 7-8 librării online și fizice.

La tirajele de peste 300 de exemplare putem discuta despre un număr de peste 20 de librării.

Parteneriatele dezvoltate de-a lungul timpului asigură autorilor Letras o vizibilitate maximă.

Dar ca să te asiguri că nu sunt doar vorbe, dă o căutare în Google după Editura Letras și vei descoperi și singur.

Editura Letras - Google search

Editura Letras – Google search