Ești autor? Te întrebi ce face diferența între succesul și eșecul unei cărți? Iată câteva lucruri pe care ar trebui să le cunoști atunci când publici o carte.

scriitor

1. Publicare carte – Conținutul cărții

Ai ceva de spus. Mai inteligent, mai bun, mai documentat, mai clar, mai poetic, mai original. Conținutul cărții tale trebuie să-ți diferențieze într-un fel sau altul cartea de cărțile existente pe piață. Dacă scrii spre exemplu în secolul acesta poeme din secolul trecut, probabil că ar trebui să încerci alt gen literar.

2. Editează-ți manuscrisul

Editează-ți cartea. Cu un prieten, cu un profesor, cu cineva care știe să scrie și scrie corect.

Desigur, varianta recomandată este să mergi pe mâna unui redactor de carte.

Arată cititorului tău respect. Chiar dacă azi e mai simplu ca niciodată să publici o carte sau un eBook, nu te poți prezenta în fața cititorilor tăi cu o carte plină de greșeli.

În primul rând pentru că îi jignești.  Un cititor educat nu îți va citi cartea. O va arunca cât colo. Sau nu o va cumpăra după ce va descoperi primele greșeli.

3. Titlul cărții

Vei fi surprins să afli, poate, că titlul este esențial în vânzarea / cumpărarea unei cărți.

Există titluri care se uită ușor, titluri banale, titluri comune, titluri anoste, titluri neclare, încâlcite, urâte, exagerate, titluri care nu au legătură cu conținutul cărții, titluri care induc cititorul în eroare.

Există și titluri bune, foarte bune, memorabile, inteligente, creative, care îți diferențiază cartea de cele existente deja în librării.

Sfat, nu te opri la primul titlu care îți vine în minte. S-ar putea să fie bun, dar nu cel mai bun, să fie clar, dar să nu fie creativ și așa mai departe.

Testează-ți titlul. Întreabă-ți prietenii ce părere au despre el. Studiază-le expresia feței. S-ar putea să te știe supărăcios și să nu-ți spună cu adevărat ce cred.

Încearcă 5, 10 sau 20 de titluri. În cele din urmă le vei reduce la 3, cele mai bune 3. Apoi vei avea o revelație sau 10 oameni vor spune că unul din ele este cel mai bun, comunică ce trebuie, intrigă etc.

Dacă te interesează cu adevărat o părere profesionistă despre titlul cărții tale, trimite-ne titlul și manuscrisul și îți vom spune ce credem despre el: contact@letras.ro

4. Publicare carte – Coperta

Dacă tot ai petrecut câteva luni, un an sau mai mulți pentru a-și scrie cartea, atunci încearcă să faci o impresie bună și prin coperta acesteia. De prea multe ori autorii nu acordă destulă atenție designului de copertă.

Din punct de vedere funcțional, titlul, subtitlul și numele autorului trebuie să fie lizibile pe copertă.

Mai mult, nu pica în plasa de a-ți judeca coperta cărții privind-o pe un ecran full scren. Cel mai bun test este să o micșorezi la dimensiunea de 4×6 cm. Întrebare. Acum citești titlul și subtitlul cărții? Imaginea este clară? Te atrage din punct de vedere vizual? Când o pui pe raftul unei librării virtuale, iese în evidență față de toate celelalte titluri?

Fă o simulare contextuală, în categorie. Alege cele mai bune coperte din categoria respectivă și compară-ți designul de copertă cu cele mai bune designuri.

Orice ai spune, designul de copertă e important atât pe net, cât ți într-o librărie fizică. Și dacă atrage atenția, ai mai multe șanse de a fi răsfoită de cititori și îi crești șansele de a o vinde.

5. Interiorul

Când spui interior, te gândești la paginare, la forma grafică pe care o ia textul tău așezat în pagină, la titlurile de capitole, la paragrafe, la cât de ușor se citește. Dacă nu îți iese o paginare cu aspect plăcut și decentă, atunci e mai bine să apelezi la un serviciu specializat.

Dacă vorbim despre o carte tipărită, atunci interiorul cărții este printat pe o hârtie care are o anumită materialitate.

Poți alege o hârtie albă, de 80 de grame sau 90 de grame sau poți alege o hârtie crem de volum. Oricare alegere este bună dacă servește scopului final al cărții pe care ai scris-o.

6. Textele de copertă și cuprinsul cărții

Textele de copertă și cuprinsul cărții (mai ales în cazul cărților practice sau științifice) sunt elemente de vânzare cu un mare impact asupra vânzărilor.

Ca autor trebuie să le acorzi un timp special, căci foarte multe decizii de cumpărare se iau răsfoind cuprinsul unei cărți sau citind textele de pe coperta 4 a cărții, în librărie, la un târg de carte sau online.

Credite imagine: Manfred Queisser – Pixabay

7. Prezentarea cărții

Fă o bună prezentare cărții tale. Înainte de a o lansa pe piață, e bine să ai o prezentare care să spună cititorilor tăi mai multe despre cartea ta, inclusiv de ce ar trebui ca aceștia să o cumpere sau să o citească. O bună prezentare va funcționa ca un bun om de vânzări care îți va însoți cartea pretutindeni.

Atunci când cartea ta publicată va fi listată către librăriile fizice și virtuale, o bună prezentare va genera primele comenzi. Mai mult, când cartea va fi urcată pe site-urile respectivelor librării, prezentarea va genera comenzile online de la cititori.

Cu cât vei avea o prezentare mai bună, cu atât vei avea șansa de a vinde mai mult.

Atenție, autorii se lenevesc în a-și face prezentări bune. Ai șansa de a ieși în evidență, dacă te preocupi.

8. Publicare carte – Distribuția cărții

Cărțile care fac vânzări mari au și o distribuție pe măsură. Acestea sunt prezente pe cât mai multe canale de distribuție/vânzare posibile, fiind accesibile publicului cititor. Ele pot fi comandate online de pe site-ul editurii, din foarte multe librării online, se regăsesc în rafturile librăriilor fizice, în depozitele de carte.

Oferă, așadar, cărții tale, toate opțiunile de distribuție posibile. Opțiuni înseamnă inclusiv faptul de a avea publicate atât ediția tipărită, cât și pe cea electronică.

Reține însă, vânzările sunt generate de cititori, iar fără vânzări întregul lanț pe care și-l descriem ar fi total paralizat.

9. Promovarea cărții

Ai înlesnit distribuția cărții. Cartea poate fi comandată din multe librării, este disponibilă atât în ediție tipărită, cât și digitală (eBook), dar știe cititorul de ea?

Aici intervine promovarea. O postare despre apariția cărții tale pe pagina de FB, în grupurile în care ești activ este foarte utilă. O postare pe blog, o recenzie, sunt toate modalități excelente de promovare.

Dar așa cum vorbim despre canale de distribuție, tot așa avem canale de comunicare. Pentru a atinge un public cât mai larg, este necesară o promovare constantă care să atingă un public cât mai larg, pe un cât mai mare număr de canale online și offline.

10. Publicare carte – Perseverența

Succesul este de partea celor care nu renunță și nu se lasă descurajați de rezultate.

Dacă ți-ai publicat prima carte și nu s-a întâmplat nimic notabil, memorabil și nu a avut succes în vânzări, ceea ce trebuie să faci este să nu te lași descurajat și să analizezi în parte fiecare aspect al publicării și promovării cărții tale.

Este posibil să fi crezut că ai scris o carte pentru toată lumea. Mulți autori cred acest lucru. Dar cititorii sunt diferiți și au genuri preferate. Romanul tău de dragoste, chiar dacă este cea mai frumoasă poveste de dragoste scrisă vreodată, nu va atinge un cititor de literatură SF sau pe unul de carte practică.

Poate că nu i-ai asigurat cărții tale o distribuție corespunzătoare, poate ai o copertă care nu atrage atenția sau un titlu nefericit.

Apleacă-te din nou asupra acestui întrg mix de produs și de comunicare, descoperă punctele vulnerabile și reia procesul.

Iar dacă nu mai ai ce să faci cu această carte, fii optimist și perseverent: vei face lucrurile mai bine la următoarea carte.

Te-ar putea interesa și alte articole despre publicarea unei cărți.
Accesează Blogul de publicare carte.