Designul de copertă

oamenii mari si copilul din ei

Designul de coperta este esenţial pentru o carte. Nu degeaba se spune „poţi judeca o carte după coperta ei“.

Autorii au reinterpretat această zicală și au transformat-o în nu judeca o carte după coperta ei, ceea ce poate fi,  în cele din urmă, o scuză pentru calitatea slabă a copertei.

Trecând de toate interpretările pe care le poate suporta această zicală, cartea este, în sine, un obiect. Şi ca orice obiect are o imagine şi un preţ.

Designul influenţează atât percepţia potenţialului cititor asupra cărţii, cât şi asupra preţului pe care acesta este dispus să-l plătească pentru carte.
Să nu luăm în calcul în acest moment notorietatea autorului, întrucât nu e cazul. Vom vorbi despre asta într-un alt articol.

Important de reţinut: dacă nu sunteţi designer, angajaţi-vă unul.

Când angajaţi un designer, cereţi să vedeţi copertele pe care le-a făcut acesta. Dacă acestea arată rău, copertele dvs. vor arăta la fel. Dacă nu arată la fel de bine ca cele mai bune coperte ale industriei de carte, e greu să se ridice la acel standard.

Nu vreau să vă sperii. Designul bun costă. Talentul e baza, dar munca la detalii, ore întregi, momentul de inspiraţie, ideea din spate, acestea sunt elementele care fac diferenţa între o copertă bună şi una mai puţin bună.

Nu vă luaţi un designer ca să-i spuneţi ce să facă. Luaţi-vă un designer care să vă propună idei bune care să arate foarte bine vizual. Şi încercaţi să îmbunătăţiţi sau să şlefuiţi din acel moment.

 

Câteva sfaturi de urmat pentru a crea un bun design de copertă

• Nu confundaţi un tânăr talentat cu un designer de carte. Am auzit-o de atâtea ori şi am văzut ce iese. Da, e mai ieftin sau chiar gratis cu un tânăr talentat, dar rezultatele pot fi în consecinţă. Se vor reflecta în preţul de raft al cărţii. Sau mai precis în preţul acceptat sau neacceptat de cititor.

• Acelaşi sfat e valabil şi la ilustraţiile de interior, atunci când avem de-a face cu o carte de copii. Angajaţi-vă un ilustrator profesionist.

• Documentaţi-vă atât pe piaţa românească, cât şi pe cea internaţională. Intraţi pe amazon.com şi vedeţi mii de coperte bune.

• Consultaţi listele cu cele mai bine vândute cărţi. Veţi descoperi că au câteva elemente în comun: titluri bune, descrieri bune şi un design impecabil.

• Arătaţi-i designerului dvs. cele mai bune coperte pentru ca acesta să știe ce aşteptaţi de la el. Un bun designer nu se va speria decât dacă îi veţi arăta o referinţă slabă. Dacă îi arătaţi coperta unei cărţi bine vândute, îşi va percepe jobul motivant. Coperta pe care o va avea de făcut va fi o provocare. E de ajuns să-i spuneţi: acesta este nivelul, cu aceste coperte ne batem pe raft, şi o să înţeleagă.

• Fiţi deschis la sugestii.

• Odată ce aveţi un titlu bun, cereţi un font frumos care să pună în evidenţă titlul. Asiguraţi-vă că titlul se citeşte în raft de la 3-4 metri. Că designul vă scoate cartea în evidenţă. Nu picaţi în capcana fonturilor care vă fac pe copertă titlul ilizibil. Și atunci când doriți un font deosebit, fiți pregătit să îl cumpărați.

• După ce coperta îndeplineşte aceste condiţii, fiţi sigur că atunci când apare pe internet, alaturi de 12, 24 sau 60 de mini-iconiţe de carte de 2,4x4cm sau de 3x5cm, titlul se citeşte, de asemenea. Dacă nu se citeşte… aveţi o problemă de design. Cereţi designerului o astfel de simulare contextuală.

• Asiguraţi-vă că atunci când coperta cărţii dvs. stă lângă 10 coperte din aceeaşi categorie, în librăriile online, cititorul va da click pe ea. Aşa funcţionează raftul unei librării virtuale. Iar oferta este foarte mare.

Vorbeste cu copilul tau

• Un design de copertă poate fi format doar din text (typography), din text şi ilustraţie, din text şi imagine.

• În cazul în care folosiţi o fotografie pentru copertă, nu veniţi la designer cu o poză de o calitate slabă şi aşteptaţi să vă iasă o copertă de o calitate bună. E ca şi cum puneţi resturile din frigider în mâncare şi vă aşteptaţi să vă iasă ceva gustos. Vă sfătuim să intraţi pe un site care vinde poze şi să cumpăraţi o poză bună. Vă va costa puţin în comparaţie cu cât costă o şedinţă foto. Şi veţi fi sigur că beneficiaţi de calitatea unui profesionist.

• Criterii de a judeca o copertă: să aibă o idee în concordanţă cu titlul cărţii; să fie o copertă frumoasă; să fie memorabilă; să nu promită ceea ce nu oferă; să nu inducă pe cititor în eroare; să nu fie obscenă; să nu jignească; să nu atragă atenţia cu orice preţ; să-l atragă pe cititor să deschidă cartea şi să-şi dorească să o cumpere.

Dacă până acum ne-am referit mai ales la coperta 1 a cărţii, să vorbim şi despre coperta 4.

Jurnal de bancher pe drumuri coperta 1

Jurnal de bancher pe drumuri – coperta 1

Jurnal de bancher pe drumuri coperta 4

Jurnal de bancher pe drumuri – coperta 4

Dacă întoarcem cartea pentru a citi ce scrie pe spate, trebuie să avem impresia că vorbim despre aceeaşi carte şi nu despre o carte diferită. Trebuie să existe nişte elemente de legătură între cele două coperte.

Coperta 4 poate vinde cartea la fel de bine cum o face coperta 1. Cititorii s-au obişnuit să găsească aşa-zisele elemente de vânzare pe coperta 4: pot fi aprecieri critice, o descriere a beneficiilor pe care le oferă lectura respectivei cărţi, câteva versuri din carte, un text incitant. Când faceţi asta, asiguraţi-vă că aţi pus acolo ce era mai bine scris.

Asiguraţi-vă că toate textele de pe coperta 4 sunt plăcute la vedere şi uşor de citit, că prezentarea cărţii e convingătoare.

Pentru cei care se intreabă de ce nu am scris nimic despre copertele 2 și 3 sau care sunt acestea, vă spun că de cele mai multe ori acestea sunt albe, respectiv verso-ul copertelor 1 și 4. Iar dacă vă permiteți un cost de producție mai ridicat, atunci acestea pot fi și color.

Surse de inspirație pentru designul de copertă

Cele mai bune 60 de coperte ale anului 2016 (lithub.com)

Cele mai bune 75 de coperte ale anului 2018 (lithub.com)